Avtalevilkår
Generelle avtalevilkår mellom Indre Østfold Gjenvinning (herav IØG) og kunden.
- Eiendomsrett til avfallet
Eiendomsretten til avfallet går over til IØG når IØG er i besittelse av avfallet.
Hvis kunden har deklarert avfallet uriktig, går eiendomsretten til avfallet ikke over til IØG med mindre IØG krever det. Når eiendomsretten til avfallet ikke går over til IØG beholder kunden alt ansvar, herunder produsentansvaret for at avfallet håndteres i henhold til gjeldende lover og regler. Bestemmelsene i de to foregående setningene gjelder uavhengig av hvem som er i besittelse av avfallet.
2. Opplysningsplikt
Kunden er ansvarlig for å gi korrekt informasjon om avfallet som befinner seg i beholdere eller containere, for eksempel om innhold og mengde.
Kunden er også ansvarlig for å deklarere farlig avfall og basiskarakterisere avfall til deponi i henhold til gjeldende regler (avfallsforskriften kapittel 11 om farlig avfall), såfremt det ikke er spesifikt avtalt at IØG skal gjøre dette IØG kan fakturere kunden for dette arbeidet i henhold til selskapets til enhver tid gjeldende satser.
Ved feil informasjon om avfall mottatt av IØG forbeholder IØG seg retten til å fakturere alle kostnader relatert til at avfallet har en annen sammensetning, mengde eller annet enn angitt.
3. Avfall som krever egen avtale før mottak
Følgende avfall er underlagt spesielle restriksjoner og kan ikke leveres uten egen avtale om dette:
- Eksplosiver
- Smittefarlig avfall
- Radioaktivt avfall
Levering av slikt avfall uten særskilt avtale vil medføre avviksgebyr. IØG overtar ikke eiendomsretten til eller ansvaret for slikt avfall med mindre det er inngått særskilt avtale om leveranse av slikt avfall, samt korrekt mengde er levert i henhold til avtalen.
4. Krav til sortering av avfall
Alt avfall skal sorteres i henhold til gjeldene regelverk og IØG sin guide for kildesortering, som du blant annet finner på www.iostg.no. Brudd på kravene til sortering medfører avviksgebyr i henhold til selskapets til enhver tid gjeldende satser.
5. Personell/bemanning
Begge parter skal påse at arbeid i henhold til avtalen blir utført av kvalifisert personell og at arbeidet utføres etter gjeldende regelverk og forskrifter.
6. Bruk av underleverandør
IØG har rett til å benytte underleverandører ved utførelse av arbeid i henhold til avtalen. Disse skal følge samme prosedyrer og retningslinjer som fremgår av avtalen. Kunden skal ved henvendelser forholde seg direkte til IØG og ikke til underleverandøren.
7. Direkteleveranser til IØG anlegg
Kunden kan levere avfall direkte til IØG sitt anlegg ved Faugliveien 177, 1852 Hærland innenfor gjeldende åpningstider.
8. Kundens øvrige forpliktelser
Ventetid som ikke kan tilskrives feil hos IØG faktureres kunden. Særskilte tillatelser for utplassering av containere og beholdere er kundens ansvar, men IØG kan bidra i fremskaffelse av slike etter nærmere avtale med kunden. Kunde er også ansvarlig for at grunnen og omgivelsene (belegningsstein, asfalt og liknende) tåler påkjenning fra vekten av en fylt container.
IØG erstatter ikke skader som skyldes at kundens underlag eller likende ikke tåler belastningen fra IØG sitt utstyr.
Eventuelle krav om flytting, omplassering, innhenting og liknende som fremsettes av lokale myndigheter er kundens ansvar, men oppfølging skal gjennomføres av IØG og faktureres kunde.
Kunden plikter å fylle opp utstyret slik at innsamling og transport kan foretas på en trygg og sikker måte innenfor krav til høyder og last/vekt. Ved behov for å flytte eller fjerne avfall forbeholder IØG seg retten til å fakturere etter medgått tid. Kunden skal sørge for god plass og fri adkomst til alt utstyr. Ekstraarbeid med å skaffe fri adkomst kan faktureres kunden.
9. Leie og kjøp av utstyr
Ved leie av utstyr tilhører leieobjektet IØG. Kunde kan ikke fremleie leieobjektet.
Kunden skal umiddelbart etter å ha mottatt leie- eller kjøpsobjektet undersøke dette. IØG tar ikke ansvar for feil som burde vært oppdaget ved en slik undersøkelse, og som ikke blir innrapportert til selskapet innen én uke fra mottak objektet.
Feil som ikke kunne oppdages ved undersøkelsen, skal reklameres omgående når feilen oppdages og senest 3 måneder etter utstyret er mottatt.
NB: Det kan oppstå normal slitasje på asfalt/grunn ved levering og henting av container. Slik skade gir ikke kunde rett til erstatning.
Ved feil eller mangler på utstyret som ikke beror på kundens bruk eller behandling av utstyret, er IØG forplikte til, etter eget valg, enten å reparere feilen/mangelen, erstatte utstyret med nytt utstyr, eller innrømme kunden et avslag på leie- eller kjøpspris.
Om en feil eller mangel er vesentlig og IØG ikke innen rimelig tid etter å ha mottatt skriftlig varsel om feil eller mangel på produktet, har iverksatt korrigerende tiltak, kan kunden kreve å få hevet kjøpet eller leieforholdet. Dette gjelder likevel ikke feil som skyldes materialtretthet eller svakheter i godset.
Kunden har risikoen for leid eller kjøpt utstyr fra tidspunkt for levering, herunder enhver skade på objektet, også ved hendelige uhell. Kunden er ansvarlig for tap, skade og generell forringelse av utstyr som ikke kan tilskrives normal slitasje i leieperioden.
Kunden er også ansvarlig for å vedlikeholde utstyret i den utstrekning det er nødvendig for å forhindre verdiforringelse som ikke kan tilskrives normal slitasje under leieperioden. IØG tilbyr vedlikeholdskontrakter. Ved utleie av utstyr har IØG i leieperioden rett til å kreve å få undersøke utleid utstyr.
IØG har rett til å utføre vedlikehold for leietakers regning, når vedlikehold av IØG ` eiendom/utstyr forsømmes av leietaker.
Utstyr som ikke står på hjul, og naturlig krever kjøretøy for flytting, skal ikke flyttes av kunden.
Ved skader på utstyret skal dette straks rapporteres til IØG.
Kunden er ansvarlig for de skader som utleieobjektet forvolder omgivelsene etter at dette er satt ut av IØG. Kunden er ansvarlig for at utstyret er plassert slik at utenforstående ikke kan påføre utstyret skade eller hærverk, eller at vær og vind ikke utsetter utstyret for bevegelse.
Kunden er også ansvarlig for skader som inntreffer som følge av feilaktig bruk av utstyret. Dette gjelder både utstyret selv og eventuelle skader på annet utstyr, mennesker, dyr, eller ytre miljø.
Leie beregnes fra og med dagen utstyret gjøres tilgjengelig for kunden, til og med dagen utstyret hentes av IØG. Eventuelt ekstramateriell og utstyr faktureres særskilt.
Kunden overtar ikke eiendomsrett til leid utstyr med mindre dette er særskilt avtalt. IØG har ikke ansvar eller risiko for forsinket levering eller henting av utstyr når dette skyldes forhold IØG ikke har kontroll over.
Oppsamlingsmateriell skal hvis mulig leveres i den størrelse som er avtalt/bestilt.
10. Bigbag – særskilte bestemmelser
Bigbag kan plasseres maksimalt 5 meter fra parkering for lastebil. Lastebil som henter sekkene er 3 meter bred og 10 meter lang med behov for 4,5 meter fri høyde. Det er kundens ansvar å sikre at bigbag er riktig plassert i forhold til dette og eventuelle lokale bestemmelser vedrørende brann- og trafikksikkerhet.
Følgene avfallstyper kan ikke kastes i bigbag: Farlig avfall, dekk og matavfall. Se også punkt 4. Hvis bagene inneholder slikt avfall, eller er overfylt, fakturerer IØG avviksgebyr. Sekker som ikke er merket med en spesiell fraksjon/avfallstype vil bli klassifisert som blandet avfall.
11. Priser og prisjusteringer
Hvis pris ikke er forhåndsavtalt, gjelder til enhver tid standard prisliste fra IØG. Alle priser er oppgitt uten merverdiavgift (mva).
IØG sine priser reguleres årlig, normalt per 1. januar.
Prisendringer som kommer i tillegg til årlig prisregulering, varsles av IØG en måned i forkant på faktura, om ikke annet er særskilt avtalt.
Hvis IØG sine utgifter til behandlingsavgifter, utbetalinger til kunder som har levert avfallsfraksjoner IØG betaler for (kredittfraksjoner) eller andre utgifter som påføres IØG forandres, har IØG rett til å endre egne priser umiddelbart, gjeldende fra den første dag i påfølgende måned.
Fakturering av leie skjer etterskuddsvis før leieperioden starter, om ikke annet er særskilt avtalt.
Priser og avtalte leveranse- og hentetidspunkter, er basert på at IØG overholder de til enhver tid gjeldende regler lover og forskrifter samt tariffavtaler som er relevante for det personell og utstyr IØG benytter.
Kunden kan ikke kreve at IØG bryter relevante regler for å tilfredsstille kundens behov.
Utgifter til bompenger og gateleie der dette er aktuelt vil måtte dekkes av kunde. Dersom satsene blir endret for bompenger, ekstraordinære parkeringsutgifter i bykjerner, gateleie og liknende i en avtaleperiode, har IØG rett til å tilleggsfakturere for slik utgiftsøkning. Gebyr kommer i tillegg for det administrative arbeidet.
For deklarering av farlig avfall faktureres særskilt gebyr som fastsatt i avfallsforskriftens §12-2. Gebyret faktureres på særskilt varelinje i fakturaen.
Hvis det i avtaleperioden gjøres endringer i lover, forskrifter eller andre typer reguleringer og retningslinjer fastsatt av offentlige myndigheter som påvirker IØG sin forretningsdrift, har IØG rett til å justere prisene umiddelbart for å kompensere for slike endringer.
12. Indeksregulering av kredittfraksjoner
For kreditfraksjoner (utbetalinger til kunder som har levert avfallsfraksjoner som IØG betaler for) indeksreguleres verdien av fraksjonen i henhold til korresponderende internasjonale vareindeks som for eksempel Celsa og FOEX.
13. Betalingsvilkår
Fakturering skjer etterskuddsvis etter hver tømming med forfall per 14 dager, om ikke annet er særskilt avtalt. Dersom betaling ikke utføres innen frist, har IØG rett til å kreve rente i henhold til forsinkelsesrenteloven, fra forfallsdag på fakturaen. I tillegg vil IØG kreve purregebyrer samt alle utgifter til betalingsinnkreving. Inkasso vil bli iverksatt uten ytterligere varsel dersom utestående ikke er betalt innen 14 dager etter purring. Ved manglende betaling vil IØG sin utførelse av oppdrag straks opphøre.
14. Kredittvurdering
IØG kredittvurderer kunder ved avtaleinngåelse og i avtaleperioden. Kundens kredittramme justeres løpende basert på kredittvurderinger.
15. Salgspant – Eiendomsrett
IØG har med mindre noe annet er avtalt, salgspant i det leverte utstyret som sikkerhet for kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger, inntil disse er betalt i sin helhet, jfr. pantelovens §3-14 flg.
16. Reklamasjon, mislighold og erstatning
Ved mislighold fra IØG sin side, plikter kunden straks å reklamere skriftlig via kundeportalen eller til e-post post@iostg.no.
IØG har rett til å rette eller omlevere. Dersom IØG ikke innen rimelig tid lykkes å utføre sine forpliktelser, har kunden rett til å heve avtalen. Ved betalingsmislighold fra kundens side kan IØG etter fritt valg stoppe enhver løpende ytelse til kjøper i henhold til denne og andre avtaler mellom partene.
IØG er ikke ansvarlig for tapt fortjeneste, indirekte tap, konsekvenstap og andre følgetap på kundens hånd. IØG har ikke ansvar eller risiko for forsinket levering når dette skyldes forhold utenfor selskapets kontroll.
17. Overdragelse
Kunden kan ikke overføre rettigheter eller forpliktelser etter denne avtalen til andre uten IØG sitt forutgående samtykke. Selv om samtykke gis, vil det påløpe et administrasjonsgebyr.
18. Hindringer
Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres eller vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter, for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til streik, lockout og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som å ligge utenfor partenes kontroll. Hver av partene kan si opp avtalen med en måneds varsel dersom situasjonen utenfor partenes kontroll gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde avtalen.
19. Krav til varsler og samtykker
Prisendringer utover årlig prisjustering reguleres i punkt 12.
Endringer som ikke innebærer vesentlig ulempe for kunden, kan varsles gjennom informasjon på IØG sine nettsider. Hvis kundens samtykke er påkrevd for å gjennomføre endringer skal samtykke anses gitt ved kundens innbetaling av faktura etter varslingsperiodens utløp. Dersom kunden ikke samtykker, har IØG rett til å si opp avtalen med en måneds varsel.
20. Endringer av salgs- og leveringsbetingelser
IØG kan fritt beslutte endringer i salgs- og leveringsbetingelsene. Endringer trer i kraft fra det tidspunkt IØG bestemmer. Vesentlige endringer til skade for kunden forutsetter likevel kundens samtykke. Endringer som skyldes forhold utenfor IØG sin kontroll, samt endringer som ikke innebærer ulempe for kunden, kan gjennomføres umiddelbart.
21. Behandling av personopplysninger
Personopplysninger som gis til IØG behandles i henhold til gjeldende lovgivning for personvern og IØG sine egne retningslinjer. Opplysningene vil i hovedsak benyttes for å planlegge, gjennomføre og følge opp leveranse av tjenester, og kan i forbindelse med dette også bli benyttet av IØG sine underleverandører.
Informasjon og markedsføringsmateriell kan ved hjelp av opplysningene i IØG sitt kunderegister sendes til kunden. Kunden kan selv velge om vedkommende ønsker å motta informasjon fra IØG, og kan når som helst gi beskjed skriftlig til IØG sitt kundeservice om at kunden motsetter seg at IØG bruker personopplysninger til markedsføringsformål.
Personopplysninger lagres i den tidsperiode det er aktuelt. Det vil si så lenge kunden har et kundeforhold med IØG, og i en tidsperiode etter avsluttet kundeforhold slik at kunden kan utnytte fordelene ved å være kunde av IØG.
22. Anti-korrupsjon
Kunden eller leverandøren skal ikke gi eller tilby noen form for betaling, tjenester, gaver, bevertning eller andre goder/fordeler til IØG sine ansatte, representanter, partnere eller nært tilknyttede personer i den hensikt å direkte eller indirekte påvirke måten vedkommende utfører sitt arbeide på.
På tilsvarende måte skal ingen ansatte i IØG gi eller tilby betaling, tjenester, gaver, bevertning eller andre goder til kunden eller dennes samarbeidspartnere i den hensikt å påvirke måten kunden eller kundens samarbeidspartnere utfører sine plikter på.
Det er tilstrekkelig at en forespørsel eller et tilbud om en slik handling blir fremsatt for at handlingen skal være ulovlig. Det er ikke en forutsetning at den utilbørlige fordelen tilfaller personen som det blir forsøkt påvirket. Et hvert forsøk på handlinger som beskrevet vil bli anmeldt.
Gaver og andre tjenester/ytelser til IØG sine ansatte, representanter, partnere eller nært tilknyttede personer skal unngås.
IØG skal alltid betale reise og opphold for sine ansatte.